zaterdag 20 november 2010

De Grote Jongerenliteratuur Prijs

Prijzen genoeg in boekenland, maar deze was er nog niet: De Grote Jongerenliteratuur Prijs. De prijs is bedoeld voor boeken die zitten tussen kinderboeken en romans voor volwassenen. Deze categorie was tot voor kort een beetje een ondergeschoven kind, maar de laatste jaren komen er steeds meer titels op de markt voor deze leeftijd. In de mediatheek van het 4e Gymnasium vind je ze onder de noemer jeugdliteratuur.
De prijs is dit jaar voor het eerst toegekend en wel aan twee boeken: een Nederlands boek en een boek dat in het Nederlands is vertaald.

De GJP 2010 voor oorspronkelijk Nederlandse boeken gaat naar:

Trouw is de andere wang van Peter Bekkers (De Geus, 2009)

Kunstenaars Conrad Pi en Johnny Lippy ontmoeten elkaar op straat en raken direct innig bevriend. Conrad Pi is een groot bewonderaar van Andy Warhol. Schaamteloos imiteert hij de Amerikaanse pop-artist, om net zo’n wereldroem te vergaren als zijn grote voorbeeld. Johnny zet zijn eigen ambitie aan de kant om op te gaan in Conrads zucht naar roem. In ruil voor deze dienst neemt hij Conrads vriendin als minnares. Als Conrad hem opdraagt een aanslag op zijn leven te plegen ter vergroting van de roem, lijkt dat voor alle drie een uitstekend plan.

De GJP 2010 voor in het Nederlands vertaalde titels gaat naar:

Muleum van de Noorse schrijver Erlend Loe in de vertaling van Femmigje Andersen Sijtsma (De Geus, 2009)

Ik heb het helemaal gehad met mensen die het beste met me voor hebben. Met iedereen die medelijden met me heeft. Ze weten gewoon van geen ophouden. Allemaal kijken ze naar me met zo’n blik van: arm-klein-meisje. Ik word er zo langzamerhand kotsmisselijk van. Ik kan hun geen ongelijk geven, het is inderdaad best een beetje sneu voor me, maar dat maak ik zelf wel uit. Gek word je ervan, om de hele dag zo’n arm klein meisje te zijn. Alsof andere mensen het niet zwaar hebben of verdrietige dingen meemaken. Alsof ik de enige ben op deze aarde die al haar familieleden heeft verloren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten